Cum a fost pe "Acoperisul Balcanilor", varful Musala din muntii Rila?

Acum pe final de august am luat decizia sa urcam din nou in muntii Rila din Bulgaria pe varful Musala, 2925m altitudine, cel mai inalt din Balcani. Ideea ne-a venit deorece ar fi trebuit sa mergem in Alpii Iulieni, Slovenia pe Triglav, dar din cauza pandemiei actuale era imposibil.

Asadar, am plecat cu un mic grup in Bulgaria, reusind sa trecem vama pe la Giurgiu destul de rapid. Drumul spre Borovets cu plecare din Bucuresti dureaza cam 7-8h si este necesar sa nu uiti sa platesti vigneta chiar la intrarea in tara vecina sau sa o achizitionezi online. Surprinzator, am trecut repede in Bulgaria si ne-am indreptat spre muntii Rila. Destul de multe radare ale Politiei bulgare, dar am inteles ca asa este in fiecare weekend....

Canicula se facea deja simtita, iar drumul proaspat asfaltat serpuieste prin sesurile tarii vecine. Am ajus dupa amiaza in Borovets, statiunea de la poalele mutilor Rila, ne-am cazat si am plecat la plimbare pe seara. La una dintre tavernele locale l-am intalnit pe alpinistul roman Horia Colibasanu, aflat in concediul de vara, alaturi de familie si cativa prieteni. Am stat un pic de vorba, prilej de a constata modestia si naturaletea unui super sportiv cu multe varfuri peste 8000m urcate fara oxigen! Jos palaria, Superhombre!


A doua zi dimineata am plecat spre munte, urmand sa urcam cu gondola din statiune. Surpriza a fost mare, deoarece la ora 8,30 coada la instalatia pe cablu era deja mare, asa ca se intindea pe cel putin 80-100m.

Am urcat la Yastrabets, cota 2360m si am intrat in traseu cu ganduri mari! Ca si in tara, aglomeratie mare peste tot, sute de turisti luand cu asalt muntele!


Dupa o scurta coborare la cabana Musala, 2389m am inceput sa urcam usor pe piciorul de plai care duce la succesiunea de lacuri din muntii Rila catre refugiul Everest, 2720m situat chiar sub varf! Fetele noastre isi faceau fotografii cu lacurile cele albastre si crestele crenelate, iar veselia era in toi! Am vazut cativa bulgari care urcau impreuna cu cainii lor pe varf, ceea ce mi s-a parut foarte fain!

Cu timpul, norii au devenit stapanii caldarii glaciare de la refugiu, iar varful se intrezarea cand si cand din ceturi ca o adevarata Fata Morgana! Urcusul a fost unul sustinut dar destul de lejer, iar ritmul a fost impus de numerosii turisti care urcau sau coborau de la varf. Cand si cand aveai prilejul sa vezi ceea ce te inconjoara, razele soarelui jucandu-se cu irizatiile lacurilor de pe fetele inalte ale muntelui!


Pe varf, surpriza! Stam la coada sa facem o fotografie cu trepiedul care indica altitudinea maxima a Balcanilor, 2925 metri! Fetele noastre Nela, Ioan si Mariana sunt incantate de reusita, iar Alex, singurul nostru baiat si iubita lui Anca tot spera sa apara soarele cel jucaus si sa ne putem bucura impreuna de peisajele din jur! Cei 2 tineri au mers foarte bine si le prevad un viitor frumos prin munti in alte ture faine!

Am coborat destul de lent spre cabana Musala si am decis sa nu mai grabim ritmul si sa coboram prin padure, pe un forestier lung, pe la baza partiilor de schi si sa evitam astfel o noua coada la gondola. Am ajuns pe seara in statiune dupa un drum lung si obositor, dar incantati de reusita si de faptul ca am fost printre putinii care au coborat pe jos muntele!


Seara ne prinde la o terasa faina langa hotel, prilej de bucurie si de stat la povesti, udate cu bere, bineinteles!

Daca mergeti acolo, luati-va timp pentru a sta devreme la cozile imense de la gondola, mai ales in weekend! Preturile sunt foarte bune peste tot, mai mici ca in Romania, iar bulgarii sunt ospitalieri si se bucura de prezenta turistilor! Va trebuie masca de protectie pentru magazinele din Borovets sau pentru gondola, desi in restaurante nu se prea purta...




Reintoarcerea in tara a fost destul de obositoare, insa cu siguranta a meritat tot efortul acestui "blitzkrieg"!

Am ajuns pe seara acasa la Brasov, dar amintirile frumoase raman acolo undeva in muntii aceia frumosi, asemanatori Retezatului cu lacurile lor ca niste pietre nestemate!

Daca va doriti si voi sa veniti cu noi prin munti, scrieti un email la adresa:

vicentiu.matei@gmail.com sau
pemuntecucristim@gmail.com sau la telefon:
0741 576 088-Mitza
0726 279 537-Cristi.

Zile senine prin munti! 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu