Desertul Sahara din Maroc, un loc uitat de timp

Inca din copilarie am fost fascinat de legendele si povestile legate de desertul Sahara! In primul rand eram uimit de dimensiunile desertului Sahara, un pustiu arid intins pe circa o treime din suprafata Africii cu cei 9.400.000 de km patrati. In araba denumit 'Al Sahra', intelegand prin asta 'cel mai mare desert' sau in dialectul tuareg, 'desertul de nisip'. Arabii il mai denumesc 'Bahr bela ma' adica 'Marea fara apa'!
Se spune ca in urma cu cateva mii de ani desertul Sahara era de fapt o zona verde, acoperita cu arbori si detinand numeroase lacuri...
Dust in the wind

Acum desertul reprezinta o mareata intindere pustie, aparent lipsita de viata! Cuprinde o buna parte din Africa de Nord, deci si din Maroc, locatie in care am mers in urma cu cateva zile. Limitele sale sudice sunt denumite 'Sahel', o regiune de tranzitie intre partea desertica de nord si savanele cu umezeala din sudul Africii. Printre marile orase africane situate in interiorul granitelor Saharei se afla Cairo din Egipt sau Tripoli din Libia. Marocul include Sahara de vest si are o istorie veche de milenii, fiind fondat de berberi, locuitorii sai originali.
Lumini si umbre in Sahara

Am plecat din tara in final de septembrie, asa incat sa putem evita pe cat posibil caldura din nordul Africii, sa urcam varful Jebel Toubkal, asa cum ne-am propus si sa ajungem in inima desertului!

Drumul nostru prin Maroc a inceput din Marrakech, apoi Imlil, o localitate aflata la poalele Atlasului inalt, de unde am urcat la refugiul Toubkal, cota 3200m si apoi spre varful Jebel Toubkal, 4167m, cel mai inalt varf din muntii Atlas, un pisc semet si stancos, urcat intr-o frumoasa dimineata de toamna, in rasaritul soarelui african.
Varful Jebel Toubkal, 4167m

Calatoria spre desertul Sahara a debutat cu un drum lung catre Ourzazate sau Poarta de intrare in Sahara!
Berberian special team :)

Cea mai veche cetate din Maroc

In drumul nostru am vizitat celebra cetate Ait Ben Haddou, considerata cea mai veche Kasbah sau cetate locuita din Maroc, localizata in Valea Ounila, un loc traditional prin care treceau cu cateva sute de ani in urma caravanele din desert, care faceau legatura dintre Marrakech si sudul Saharei.
Cetatea Ait Ben Haddou uimeste calatorul cu formele sale impresionante, nu degeaba locatia fiind folosita de-a lungul anilor ca loc de filmare pentru mai multe super-productii cinematografice precum 'Regatul Cerului', 'Gladiatorul' sau 'Game of Thrones'!
Privire spre cerul Saharei

In drumul spre desert ramai surprins de culoarea rosiatica a reliefului stancos si arid, dar si de oazele berbere, pline de viata si de vegetatie, care isi fac aparitia cand si cand, parca pentru a lumina calea calatorului insetat si ars de soarele puternic al desertului....

Multe dintre cladiri au acoperisul nefinalizat, asa incat marocanii evita sa plateasca impozitul pe casa, deoarece aceasta inca se afla, zic ei, 'in constructie', nefiind terminata inca...

In drumul spre Sahara am vizitat o mica fabricuta in care se prepara ulei de argan, obtinut din fructele acestui copac, care creste mai ales in partea sudica a Marocului. Fructele si semintele de argan sunt foarte folosite in bucataria traditionala marocana dar si pentru prepararea unor creme sau cosmetice care au drept scop regenerarea pielii.

Evident ca toata lumea a fost incantata de prezentarea efectuata de o micuta marocanca si a dorit sa afle pe propria piele cat de buna si eficienta poate fi aceasta crema din argan pentru piele, par si in general pentru starea de sanatate!
Ceaiul berber din menta sau 'whiskey'

In Maroc, circa 8280 km patrati sunt cultivati cu paduri de argan insa trebuie spus ca in ultimul secol, suprafata initiala s-a redus cu circa jumatate, mai ales datorita pasunatului si poluarii...

Seara am petrecut-o in Cheile Dades, un loc impresionant, cu stanci uriase care sunt sculptate de-a lungul raului omonim, in urma depunerii unor mari cantitati de sedimente cu milioane de ani in urma, cand aici era apa peste tot. In timpul sezonului ploios, mari cantitati de apa, scurse de pe versanti modeleaza de ani de zile relieful impresionant, iar canionul cel stramt pare ca se cam largeste.
In araba, aceste rauri trecatoare se numesc 'wadi' sau 'ued', adica adevarate torente de apa care se umfla in timpul ploilor mari si apoi redevin paraiase, cand soarele arde cu putere...
Cheile Dades

Am avut ocazia sa ne bucuram de o cina traditionala berbera intr-un riad fain, decorat in stil traditional cu multe jocuri de culori, in care rosul era predominant. Am stat pana seara tarziu de povesti, pe terasa situata pe acoperisul acestuia, prilej de a ne face si alte planuri pentru viitoarele expeditii prin munti si nu numai...

Ziua urmatoare am vizitat Cheile Todra, un alt loc cu pereti de stanca verticali, de peste 150m acolo unde se organizeaza pe timpul sezonului uscat scoli de escalada si alpinism. Canionul se afla localizat mai sus de orasul marocan Tinghir. Eroziunea raului Todra a dat nastere acestui relief stancos vertical, asa incat in cel mai ingust punct al sau canionul are latimea de fix 9 metri!
Ghizii nostri

In inima Saharei

Calatoria grupului nostru spre Sahara a continuat cu drumul spre Merzouga, o localitate aflata la limita dunelor de nisip uriase ale desertului Erg Chebbi.
Calatori prin Sahara

Cea mai mare parte a desertului este stancoasa, insa exista si dunele cele inalte de la Erg Chebbi, care depasesc uneori 100m inaltime si pe care le poti vedea doar cu plecare dinspre Merzouga. Am fost nerabdatori sa ajungem aici si visul ni s-a indeplinit!Fiecare dintre noi invatase tehnica de impaturire a esarfei berbere, care te ajuta tare mult in cazul in care vantul cel uscat bate tare in desert si te impiedica sa vezi si sa respiri normal!

Ghizii berberi insotiti de camilele lor ne asteptau! Fiecare dintre noi a preluat si incalecat cu ajutorul lor cate o camila, prilej de glume si rasete, deoarece unele dintre patrupede erau mai incapatanate, altele insa mai blande si ascultatoare, iar noi nu prea stiam cum sa ne purtam cu ele...
Viata de camila in desert

Aceste mamifere au fost folosite de berberi si tuaregi inca din vechime pentru a transporta marfuri de-a lungul desertului, ca urmare a rezistentei lor incredibile la temperaturile ridicate ale desertului. Camila are durata de viata pana in 40-50 de ani si se hraneste cu plante, iarba si cereale. Are capacitatea de a stoca apa in cocoasa si de a folosi energia pentru a supravietui in conditii extreme.
Viata de berber!

Traversarea desertului catre camp-ul nostru a durat cam in jur de o ora si jumatate, timp in care fiecare se lupta sa isi tina echilibrul pe camila, tehnica fiind destul de deficitara, chiar hazlie..

Cerul era din ce in ce mai intunecat, iar ghizii berberi s-au oprit sa bea apa dintr-o fantana din desert, asa incat am realizat ca totusi mai este ceva de mers pana la tabara! Apusul de soare mult visat a fost unul intunecat si spalacit, o mare de nori acoperind vestul si facandu-ne sa ne gandim ca ne va prinde noaptea prin desert. Dar a fost un privilegiu, zic eu, sa calatoresti pe timp de noapte printre dunele Saharei....

Linistea era una absoluta! Iti auzeai propriile ganduri, respiratia ta si a celorlalti, dar si zgomotele desertului, care parca se estompau in intuneric si te indemnau la visare...fetele isi faceau selfie-uri cat inca a fost lumina, iar baietii probabil se gandeau la cat de dura a fost candva, si poate inca mai este, viata triburilor nomade de berberi, silite sa strabata distante uriase in cautarea apei...
Pasi prin Sahara

Lumini si umbre jucau in fata noastra! Stiam ca suntem aproape de granita algeriana si ne gandeam ca poate trecem dincolo dintr-o greseala...am depasit mai multe tabere in desert, de unde razbateau voci si sunetele unor tobe si tamburine berbere!
In asteptarea rasaritului

Intr-un tarziu, la ceas de noapte am ajuns in camp. Locatia era amenajata cu corturi de campanie, toate dotate cu cate 3 sau 4 paturi, fiecare cu patura de invelit si cearsaf. La baie, curatenie exemplara, puteai sa si dormi acolo :)!!!
Vatra de foc din mijlocul taberei isi astepta turistii, iar dupa servirea cinei traditionale berbere a urmat o seara lunga, cu dansuri si cantece din Maroc! Cei 3 baieti tineri, care ne-au fost ghizi, cantau fain la tobe, iar ritmul sustinut te facea sa te gandesti ca faci parte dintr-o alta lume, dintr-un alt veac, in care lupta pentru supravietuire in desert era mai dura, iar orice prilej de relaxare era folosit la maxim!
Focul isi indrepta spre cer limbile rosiatice intr-o muta rugaciune...
Berber style
Cadanele noastre :)

Cerul de toamna sahariana era spuzit cu stele! Se vedea Carul Mare, Casiopeea, se vedeau Orion-Vanatorul cu braul sau de stele, Pleiadele sau Alfa Polaris! Prilej de meditatie si de ganduri peste ganduri...Oare asa arata cerul Saharei si acum cateva mii de ani, atunci cand locurile acestea erau mai tinere, iar oamenii care traiau aici, mai apropiati de natura?

Oare si ei priveau acelasi cer, atunci cand isi vrajeau iubitele sub stele, cu versuri si cantece de mult apuse...Praf in vant! Cam asta au fost ei, asta vom fi si noi!Foarte interesant cum te indeamna la meditatie pustiul Saharei, sub miriadele de astri, care mai de care mai luminos...
Sunrise

Dimineata ne-a prins in saua camilelor, iar rasaritul soarelui a fost unul extrem de frumos, cu un joc de culori fantastic, care te facea sa iti doresti sa ramai acolo, printre dune, departe de viata civilizata....
Forme si culori in Sahara

Ultima zi in desert se consumase, asa ca am luat drumul Marrakech-ului, pentru a gusta si din frumusetile Orasului Rosu: Piata Djema El Fnaa, Gradinile Majorelle sau Bahia Palace!
Dar asta este deja alta poveste...

Multumesc pe aceasta cale tuturor celor care au fost prezenti in aceasta excursie: Gabi si Carmen, Alexandra si Raluca, Renata si Nuti, Viorel si Stelian, Dragos si Ioana, Razvan, Claudiu si colegul meu Cristi Minculescu!Multumesc ghidului marocan Taib si fratelui sau Abdul....
In gradinile Majorelle din Marrakech

Urmatoarea excursie aici in nordul Africii va fi la final de octombrie și începutul lui noiembrie.

Detalii despre expediția noastră aici:

Daca va intereseaza sa veniti cu mine, ma gasiti aici: